Den tøffe starten i Norge
Beatas far reiste til Norge for å jobbe som håndverker, slik mange andre polakker gjorde for å få et bedre liv. Etter bare seks måneder ble han skadet på jobb. Det var et under at han overlevde. Han falt fra andre etasje på en byggeplass, og ble alvorlig skadet. Beata reiste til Norge for å hjelpe ham.

Det var ikke lett å komme til Trondheim som 20-åring og ta vare på faren min. Jeg hadde verken venner eller nettverk, men familien ønsket at jeg skulle studere eller få en jobb slik at vi kunne få et bedre liv enn i Polen.

For å studere måtte Beata først bestå en norskprøve for høyere utdanning. På skolen fikk hun kontakt med mange mennesker og begynte å bygge et lite nettverk, men hun slet med svært lav selvtillit.
Jeg begynte å studere geografi, men møtte aldri opp til eksamen. Jeg hadde ingen tro på meg selv.
Senere begynte hun å date, fikk seg kjæreste og de flyttet sammen altfor tidlig, og forholdet ble dårlig. Livet ble ikke enklere, og det førte til flere år med isolasjon. Selvtilliten ble gradvis borte, og Beata så ikke lenger noe håp for fremtiden.
Faren hennes bodde i en bil, og hun hadde verken inntekt eller sted å gå til. To og et halvt år skulle det ta før hun klarte å bryte ut av det usunne forholdet, bare for å innse at hun var mer usikker enn noen gang. Hun kom heller ikke videre på skolen, da hun ikke klarte å konsentrere seg.
Trenger du et norsk telefonnummer uten D-nummer? Les mer HER
En ny start
Beata flyttet inn i et kollektiv etter at hun kom seg ut av det tidligere forholdet. Hun bodde sammen med flere jenter, og fikk venner for livet. Hun fant til og med sin store kjærlighet. Alex er opprinnelig fra USA, og Beata falt for hans gode humør.
Vi ble ikke et par med en gang, men Alex fikk meg til å le og føle meg trygg. Jeg kunne snakke med ham om alt.

«Vi reiste så ofte vi kunne. Men jeg hadde fortsatt dårlig samvittighet for at jeg ikke gjorde noe meningsfylt med livet mitt. Jeg hadde ingen utdanning, jobbet deltid som personlig assistent, og selvtilliten min var veldig lav.»
Beata begynte å studere sosialt arbeid med et ønske om å hjelpe andre, og fikk mye støtte av Alex, som heiet på henne.
Under studiene hadde Beata en deltidsstilling som administrasjonsmedarbeider. Det var viktig å finne en god jobb, for leiekontrakten til Alex var i ferd med å løpe ut om tre måneder. Beata var også gravid, så de trengte en ekstra inntekt.
Etter at fødselspermisjonen var over, begynte Beata å søke jobber, men selvtilliten var fortsatt helt på bunn.
Hun trivdes godt med de administrative oppgavene hun hadde hatt i sin forrige jobb, og visste at hun kunne jobbe systematisk og organisert. Derfor bestemte hun seg for å utvikle seg videre i den retningen, og meldte seg inn på et semester med juridisk administrasjon på en fagskole.
Det er den beste avgjørelsen jeg har tatt. Studentmiljøet var fantastisk og lærerne på studiet var kjempeflinke. Undervisningen var veldig praksisorientert og jeg lærte mye. Men viktigst av alt, jeg fikk selvtilliten min tilbake.

Beata begynte å tro på seg selv, og startet jobbsøkingen.
Det var ingen stillingsannonser som fanget oppmerksomheten hennes, før stillingen som Order and Shipment Supervisor i Conoptica dukket opp. Hun jobbet hardt med søknaden sin, og hadde aldri vært mer motivert og forberedt. Og til slutt fikk hun jobben.
«Nå har jeg verdens beste jobb, og alle her i Conoptica føles som familie», sier en rørt Beata.
Siden hun fikk drømmejobben er fokuset nå å ha nok energi og tid til familien. Trening gir henne også energi, og har vært en viktig del av livet hennes når ting har vært vanskelig.
Trenger du billige minutter for å ringe til utlandet? Sjekk våre mobilabonnement HER

«Jeg trente ikke da jeg bodde i Polen, men det er lettere å komme seg på treningssenteret her i Norge. Trening har holdt meg oppe i vanskelige perioder, og det har vært en kilde til lykke.»
Beatas far bor fortsatt i Trondheim, og de har mye kontakt med moren og søsteren hennes i Polen.
«Vi ringer hjem ofte. Jeg savner dem mye, og skulle ønske de kunne besøke oss oftere. Vi veksler på å feire jul i Polen og USA.»
Å finne roen i den norske naturen
«Vi elsker den norske tankegangen om å nyte tiden ute i naturen. Det er godt for sjelen, og du finner ro når du er i fjellet. Vi går tur med venner, og det betyr mye for oss», sier Beata.

«Det er godt å føle at du har oppnådd noe du har ønsket, og det er godt å føle at du betyr noe.»
Beata har funnet lykken og klart å skape seg et godt liv i Norge!
Trenger du et mobilabonnement for å holde kontakt med noen du er glad i i utlandet? Les mer HER


