Mobildata
Testvinner for andre gang: Mycall har Norges beste 4G-nett!
Er du kunde av Mycall surfer du med Norges beste 4G-nett. Vi har vunnet den store dekningstest, utført av tek.no, 2 år på rad!
Mycall-kunder får alltid beste hastighet tilgjengelig. Vi har ingen begrensninger på hastighet.
Hastigheten kan variere:
- Om du er ute eller inne
- Tykke vegger (mur, betong med mer) kan senke hastigheten
- God hastighet trenger god 3G eller 4G-dekning i området du er
- Dersom flere personer er på nett samtidig i samme område, kan hastigheten bli lavere
- Hastigheten er best der det er kortest avstand til mobilmasten
- For å oppnå teoretisk makshastighet må telefonen støtte 4G+
Teknologi | Praktisk maks nedlastingshastighet | Praktisk maks opplastingshastighet |
4G+ | Opptil 220 Mbit/s | Opptil 35 Mbit/s |
4G | Opptil 80 Mbit/s | Opptil 35 Mbit/s |
3G | Opptil 30 Mbit/s | Opptil 8 Mbit/s |
2G | Opptil 200 kbit/s | Opptil 100 kbit/s |
Unntak for de som betaler med faktura: Når du har brukt opp mobildataen i abonnementet og/eller datapakker, reduseres hastigheten til 64 kbit/s. Dette for at du ikke skal få en for høy faktura.
Tek.no utførte dekningstesten i mai 2016 og april/mai 2017.
Hastighet og volum
Hva slags hastighet du trenger varierer fra tjeneste til tjeneste. Her er eksempler på hva streaming kan kreve av hastighet og hvor mye data som brukes:
NRK | YouTube | Netflix | Viaplay | NRK radio | Spotify | Skype | |
Hastighetskrav (minimum) | 0,5 Mbps | 0,5 Mbps | 0,5 Mbps | 3 Mbps | 0,03 Mbps | 0,4 Mbps | 0,03 Mbps |
Hastighetskrav (høyeste kvalitet) | 5 Mbps | 1 Mbps | 5 Mbps | 4 Mbps | 0,4 Mbps | N/A | 1,5 Mbps |
Forbruk (minimum) | 330 MB/time | 160 MB/time | 0,8 GB/time | 0,5 GB/time | 14 MB/time | 70 MB/time | 30 MB/time |
Forbruk (høyeste kvalitet) | 1,2 GB/time | 1 GB/time | 1,3 GB/time | 2 GB/time | 84 MB/time | 140 MB/time | N/A |
Om Trafikkstyring
Som Mycall-kunde får du alltid max hastighet tilgjengelig, uansett hvor mye data du bruker eller hva du bruker data til. Unntak for våre fakturaabonnement: Når du har brukt opp mobildataen i abonnementet/datapakker, reduseres hastigheten til 64 kbit/s. Dette for at du ikke skal få en for høy faktura.
Beskrivelse | Alle abonnement |
Er noen tjenester, innhold eller applikasjoner alltid blokkert*? | Nei |
Får noen tjenester, innhold eller applikasjoner alltid lave hastighet? | Nei |
Er noen tjenester, innhold eller applikasjoner alltid prioritert? | Nei |
Hvilke ned- / opplastingsgrenser og tilgjengelig datamengde gjelder? | Se mycall.no/abonnement og mycall.no/hastighet |
Brukes trafikkstyring til å administrere nedlastingsgrenser? | Nei |
Brukes trafikkstyring til å justere hastighet til de som bruker mye data? | Nei |
* Mycall sperrer ikke for bruk av tjenester eller applikasjoner, med mindre tjenesten/appen er ulovlig.
Eventuelle klager på opplevd hastighet skal rettes til Mycall Kundeservice via telefon 06160, chat eller e-post.